Distansavtal

Denna information beskriver distansavtal och avtal utanför Energipartners affärslokal (SFS 2005:59) Vid frågor kan du kontakta oss via de kontaktuppgifter som finns i slutet av sidan.

När du köpt en vara eller tjänst på distans eller utanför företagets affärslokal har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Det är din så kallade ångerfrist. Företaget ska innan köpet genomförs ha informerat dig om hur du ångrar köpet.

En förutsättning för att ångerfristen ska börja löpa är att företaget gett dig tillräcklig information om ångerrätten.

Med tillräcklig information menas information om:

  • det finns ångerrätt
  • hur lång ångerfristen är
  • hur du går tillväga för att ångra dig. Företaget ska även ge dig ett formulär du kan använda för att ångra köpet.

Om företaget inte informerat dig om ångerrätten förlängs ångerfristen och gäller tills dess att du har fått informationen. När du får informationen har du 14 dagar på dig att meddela att du ångrar dig.

Ångerfristen gäller inte varor som blivit specialtillverkade åt dig eller tjänster som har blivit helt utförda inom ångerfristen om du har sagt ja till att tjänsten får börja direkt. Samt att du har godkänt att det inte finns någon ångerrätt när den är utförd.

Här finner du ångerblanketten

Mer information hos konsumentverket